Schoolrijpheid

Op deze pagina wil Óscar aan alle mama's en papa's een antwoord geven op de vraag:
"Mijn kind zit nu in de derde kleuterklas, is mijn kind klaar om naar het eerste leerjaar te mogen gaan?"

Wanneer is een kind klaar om het goed te doen in het eerste leerjaar?
Voldoet hij/zij aan de vereiste ontwikkelingsdoelen?
Hierbij gebruiken we veelal de term 'schoolrijpheid'.
Schoolrijpheid is geen momentopname maar een proces waarbij kinderen een bepaald ontwikkelpeil bereiken.
Schoolrijpheid is meer dan alleen maar over cijfertjes en lettertjes leren. Het gaat naast kunnen en kennen ook over voelen en willen!
Van in de eerste kleuterklas worden kleuters in tal van activiteiten uitgedaagd om zowel op motorisch, cognitief als sociaal-emotioneel vlak, vaardigheden te oefenen om te groeien naar schoolrijpheid.
De kleuterperiode is een tijd waarin allerlei verbindingen in de hersenen tot stand moeten worden gebracht. Waar, hoe, met wat en met wie is niet belangrijk maar dat de kleuterschool daar de meest geschikte plaats voor is, zal niemand ontkennen.
Als juf ben je er echt ‘altijd’ voor de kinderen en dat is nu anders. Aan de ouders wordt nu gevraagd om die rol voor een deel over te nemen en dat is niet altijd eenvoudig. Zeker niet in combinatie met thuiswerk!
Juf Marleen


Enkele weetjes:
Elk kind is anders en ontwikkelt ook heel verschillend zowel op het niveau van leerinhouden zoals wiskunde, taal, beweging, welbevinden, muzische, ... als in de tijd.
Op school wordt ingezet op een ruim en gedifferentieerd aanbod zodat kinderen de kans krijgen om volgens hun ontwikkeling, hun interesse, hun draagkracht, ... zo veel mogelijk oefenkansen te krijgen.
Belangrijk hierbij is het welbevinden van elk kind! Je kan pas tot leren komen als je je goed voelt. Naast het mentale welbevinden speelt ook het invullen van de basisbehoeften zoals voldoende eten/drinken/slapen, veiligheid, sociaal contact, waardering, ... een belangrijke rol.
Het respecteren van de natuurlijke nieuwsgierigheid is een 'must'. Een kleuter moet zelf interesse tonen in bijv. letters en cijfers. Dring jonge kinderen geen 'leerstof' op waar ze op dat moment nog niet aan toe zijn.
Kleuters leren spelenderwijs en daarom is het belangrijk dat je als ouder ook thuis af en toe tijd maakt om samen te spelen: memoryspel, een puzzel maken, een boekje lezen, ...
Kinderen met elkaar vergelijken moeten we ten stelligste vermijden. Het gaat immers om het proces van ontwikkelen. Verloopt dit vlot, blijft een kind hangen in zijn/haar ontwikkeling, hoe komt dit, wat kunnen we doen om dit kind vooruit te helpen, ...?
Binnen deze blog vind je activiteiten die bijdragen tot het inoefenen van de verschillende ontwikkelingsdoelen. Kies er telkens één uit en door dit samen met je kind te doen, ontdek je vanzelf of iets te moeilijk, te gemakkelijk of op het niveau van jouw kind is.
Ouders die graag een overzicht van de schoolrijpheidsdoelen met daarbij een opsomming van activiteiten (die oefenkansen bieden tot het bereiken van deze doelen) ontvangen, mogen dit aanvragen via volgend mailadres: kleuter.romerocollege@gmail.com. Het gaat om activiteiten die met huis-, keuken- en tuinmateriaal uitgevoerd kunnen worden zodat ouders zonder extra aankopen, zelf aan de slag kunnen.
Maak een activiteit moeilijker door voorwerpen toe te voegen, extra denkvraagjes te stellen, iets sneller te laten uitvoeren, het na één dag te laten herhalen zonder visuele steun, langer aan één stuk te laten doorwerken, het alleen te laten proberen, een eigen versie te laten bedenken, ...
Maak een activiteit gemakkelijker door minder voorwerpen te gebruiken, door herhalingsvraagjes te stellen, door het wat trager te laten uitvoeren, door het samen te doen of met wat hulp, door veel te herhalen, ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten