Hallo lieve vrienden,
Ben jij ook zo een kei in denken? Óscar heeft het soms nog een beetje moeilijk met tellen en oefeningen maken, help jij hem mee op weg?
Op deze pagina komen allerlei uitdagingen die het logisch denken stimuleren. Ga maar op verkenning en ontdek wat er voor 'wiskunde' op kleuterniveau al kan worden ingeoefend.
Wiskunde met de rupsjes van zoutdeeg:
Tellen, kleurenkennis, rangschikken lang/kort, begrippen, 1-1-relatie
Eerste kleuterklas:
Tweede kleuterklas:
Derde kleuterklas:
Zoutdeeg maken: juiste hoeveelheden leren afmeten
klik hier
Rupsen en eitjes van zoutdeeg maken om mee te spelen
Een meetoefening en oefening fijne motoriek : rollen van bolletjes en rolletjesKlik hier (kijk goed naar de juiste leeftijd!) Beetje hulp of voordoen kan nodig zijn.
Stop het meetblaadje best in ene plastic mapje om op te werken.
Rolletjes rollen doe je zo!
Bolletjes rollen doe je zo!
Snij je rups in stukjes, goed kijken naar de lijntjes
Maak in je langste rups een gleufje met het koffiefiltertje
Een uurtje in de oven
Veel plezier! Juf An, Lore en Julie
Logische volgorde : Van ei tot vlinder
Kijk goed naar volgende foto's en prenten.
Knip nu jouw prentjes uit en leg ze in de goede volgorde, vertel wat er gebeurt
Wat hoort er niet bij?
Hallo vriendjes,
als jullie deze opdrachtjes kunnen raden krijgen jullie telkens twee dikke duimen.
Soms zal je heel goed moeten kijken want het is niet altijd even gemakkelijk.
Zijn jullie er klaar voor?
Jullie zien drie prenten maar we beginnen met de eerste prent.
Welk ding hoort er niet bij..........?
Inderdaad het verkeerslicht want de andere dingen zijn allemaal voertuigen waarmee je kan rijden.
Pent twee: wat hoort er nu niet bij? Even nadenken.......
Goed geraden! De auto hoort er niet bij.
Weten jullie ook waarom? De auto heeft vier wielen en de andere voertuigen twee.
Prent drie: dit is de moeilijkste! Kijk goed en denk rustig na.
Weten jullie het? Ja, goed zo! De trein hoort er niet bij.
De trein is een voertuig en alle andere dingen zijn verkeersregels en verkeersborden.
Je kan dit spel ook gespelen met speelgoedjes of huishoudelijke materialen. Laat je kleuter telkens dingen bij elkaar zetten die in verband staan met elkaar. Ook moet er telkens een voorwerp bij zijn dat niets met de andere dingen te maken heeft of toch in bepaalde opzichten anders is.
Veel denkplezier
Juf Sandra
Juf Sandra
RUIMTELIJKE BEGRIPPEN. (juf Chloé)
Lieve kindjes,
Ra ra ra … wat zit er IN het huisje?
Wat komt er UIT het huisje?
Ik film dit en het vogelhuisje hangt BOVEN mij.
Ik sta ONDER het vogelhuisje.
Vele groetjes juf Chloé
Veel kijkplezier.
Antwoord: Er zit een vogel IN het vogelhuisje. Het is een koolmeesje. Ze vliegt UIT het vogelhuis.
Ze haalt wormpjes om aan haar kleine meesjes te brengen. Deze zijn UIT het ei gekomen . Zowel mama als papa koolmees brengen om de vijf minuten eten en zorgen goed voor hun kroost.
Kleur je mij zoals het voorbeeld?
Proefjes in het lockdownlab
Zet je schrap voor een dagelijkse portie experimenten.
Experimenteer en leer in het lockdownlab van technopolis.
Meer proefjes vind je op www.technopolis.be terug.
Maak de mooiste zeepbellen en leer andere trucs op het youtube kanaal en de website van Hidrodoe.
Liefs, juf Vera
Maak de mooiste zeepbellen en leer andere trucs op het youtube kanaal en de website van Hidrodoe.
Liefs, juf Vera
Aan de slag met plakband
Het enige dat je nodig hebt is een rolletje plakband en een schaar. (Tip: dit kan ook met krijt)Kijk en doe maar na!
Groetjes, juf Wendy en juf Isabel
Maak een fruitsaté volgens patroon.
Leg eerste alles klaar zoals in het eerste filmpje.
Vervolgens schillen en snijden jullie alles.
Vic en Lou hebben dit heel flink gedaan en dan nu ...
SMAKELIJK!!
Lieve groetjes
Juf Sofie, Vic en Lou
Cijfers herkennen:
Mama, papa of grote broer/zus maken een blad met alle cijfers zoals op de foto.
Bovenaan leg je telkens een ander cijfer en zoek dan dezelfde cijfers. Je kan er een centje of een kartonnetje opleggen.
Tellen met Jules (voor de allerjongsten)
Eéntje of geentje? Julles leert jullie het verschil!
Oefen daarna in wat je geleerd hebt.
Lief klein lieveheersbeestje, kom je bij mij?
Hoeveel jaartjes oud ben jij?
Rol met de dobbelsteen en
teken evenveel stippen op de rug van een zelf gekozen lieveheersbeestje!
Maak het moeilijker door
eventueel 2 dobbelstenen te gebruiken.
Kijk op het einde welke
lieveheersbeestjes er evenveel stippen hebben en kleur deze in dezelfde kleur!
Je kan als variatie ook telkens dit versje opzeggen voor je rolt met je dobbelsteen.
Versje:
Versje:
Lief klein lieveheersbeestje, kom je bij mij?
Hoeveel jaartjes oud ben jij?
Kom maar hier dan tel ik vlug, alle zwarte stippen op je rug!
Bron: kleurprent pinterest en juf Jacobine
Veel telplezier, juf Jacobine
Tel je mee wat er op de eieren staat?
Welke twee eieren kleur jij hetzelfde in?
Lieve groetjes, juf Chloé
Kriebelbeestjes tellen met juf An!
Hoeveel kriebelbeestjes heeft juf An gevonden in haar tuin?
De jongste kindjes kunnen hierbij zeker wat hulp gebruiken van mama en papa.
Kijk goed naar de diertjes hieronder.
Welk diertje is het? Zoek het op je blaadje.
Tel nu de diertjes en teken het juiste aantal streepjes ernaast.
Welke diertjes heeft de juf het meest gevonden? Het minst?
Van welke diertjes waren er evenveel?
Welk diertje staat er niet getekend op het blaadje?
Lieveheersbeestje
Duizendpoot
Ga nu zelf op zoek naar kriebelbeestjes!
(vraag wel eerst aan mama en papa waar je in de aarde mag woelen!)
Je vind ze in de aarde, onder stenen en potten, op blaadjes en takken.
Teken nu (op het tweede blad) ook streepjes voor de diertjes die jij hebt gevonden.
Heb je ook nog beestjes gevonden die er niet bij staan?
Dan mag je deze er onderaan nog bij tekenen.Welke diertjes heb jij het meest gevonden? Het minst? Evenveel?
Als je veel slakjes hebt gevonden, kan je deze ook nog eens rangschikken van klein naar groot of omgekeerd
Veel plezier!
Juf An
Eitjes tellen met juf Daniëlle
Werkblaadje: Tellen maar!
Groetjes van de juffen van de derde kleuterklas,
juf Annick en juf Daniëlle
Groepjes maken!
Maak je samen met Rino de dino groepjes?
Je kan groepjes maken voor de jongste kleuters van 2 of 3 voorwerpen.
Voor de oudste kan je ook al eens proberen om groepjes van 4 of 5 voorwerpen te maken net zoals onze klaspop van de dinoklas!
Maak jij met je speelgoed of dingen in je huis ook groepjes? Stuur ons dan zeker je foto of filmpje door! :)
Veel plezier!
Groetjes, juf Jacobine
Patronen!
Maken jullie net zoals Rino de dino patronen?
Patronen van 2, 3 of zelfs van 4 of 5, stuur dan zeker je foto of je filmpje naar ons door!
Veel plezier!
Groetjes, juf Jacobine
Meer, minder en evenveel!
Strikje en Losje gaan samen met uw kleuter op stap om de begrippen 'meer, minder en evenveel' te ontdekken. Bron: Deze filmpjes werden gemaakt door Ruben Geldof, Jori Van Damme en Quinten Verdonck, in functie van de opleiding tot 'Master in de Pedagogiek en Onderwijskunde' aan de UGent.
Juf Marleen
Tel je mee?
Volgende tel-oefening kan je zowel buiten als binnen doen!
Teken enkele vakken en schrijf er cijfers naast: je kan zover gaan als je zelf wil. Kan je nog geen cijfers lezen, zet dan stippen in het eerste vak. Is dat ook nog te moeilijk zet dan stippen in de grote vakken. Ga dan op zoek (binnen of buiten) naar leuke voorwerpen: bloemen, auto's, knuffels, ... Leg naast elk cijfer het juiste aantal of evenveel voorwerpen als er stippen zijn. Je kan ook op elke stip een voorwerp leggen en ze daarna tellen.
Hoe ver kan je? Tot 3? Tot 5? Tot 10? Of nog verder?
Juf Isabel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten